Waarom IT projecten mislukken
In de afgelopen jaren hebben bedrijven veel geklaagd over falende IT projecten. In het algemeen blijken IT projecten te laat en over budget opgeleverd te worden, waardoor ze de verwachtingen niet waar kunnen maken. Waar komen deze klachten vandaan?
Ik denk dat de meeste projecten falen omdat de verwachtingen van de stakeholders niet goed afgestemd zijn met het project.
Wie beslist eigenlijk of een project succesvol is? Alle projecten hebben diverse stakeholders. Deze stakeholders zijn onder andere:
- Business proceseigenaren
- Eindgebruikers
- De financiele afdeling
- Systeembeheerders (functioneel en technisch)
- enzovoort
Als de verwachtingen van de financiële afdeling en van de eindgebruikers overeenkomen met de opleveringen van een project, maar de systeembeheerders kunnen het systeem niet goed beheren, dan is het project niet succesvol. Ik vind dat een project alleen succesvol is als alle stakeholders het een succes vinden.
Alle stakeholders hebben verwachtingen van het project. Soms bestaan deze verwachtingen uit beschreven requirements, maar veel verwachtingen zijn impliciet. Impliciete eisen die logisch zijn voor één of meer stakeholders, hoeven niet logisch of duidelijk te zijn voor het projectteam.
Een voorbeeld is de beschikbaarheid van een system. Als in de requirements staat dat de beschikbaarheid 99% moet zijn (en er eigenlijk wordt bedoeld dat het systeem altijd up moet zijn), dan kunnen de systeembeheerders de 14 minuten beschikbare downtime per dag (want dat impliceert 99% uptime) gebruiken om een snapshot van een SAN te maken voor de dagelijkse back-up. De business eigenaren hebben dit waarschijnlijk niet bedoeld, en zij denken dat het project een fout heeft gemaakt.
Een ander voorbeeld is de aanname dat een web-enabled system goed werkt met oude Internet Explorer browsers, of met Firefox. De ontwikkelaars hebben echter technologie gebruikt die alleen werkt met Internet Explorer 6.0 of hoger. De helpdesk zal waarschijnlijk klagen dat het project gefaald heeft, terwijl er eigenlijk alleen een communicatieprobleem was over de exacte requirements.
Er zijn ook verwachtingen over de projectplanning. Soms is de planning van een project niet gebaseerd op realistische prognoses van ervaren ontwikkelaars, maar op eisen vanuit de business. Vaak zijn de planningen vanuit de business erg belangrijk. Maar om een project succesvol te laten zijn, is de hoeveelheid werk dat goed gedaan kan worden in een beperkte tijd ook beperkt. De scope van het project zal in dat geval kleiner moeten worden gemaakt, of de kwaliteit (en dus het succes) van het project zal te laag zijn.
Dus, als een project geen kennis heeft van alle requirements en verwachtingen, en/of het project heeft te maken met onrealistische planningen, dan zal het zeker falen, hoe hard de projectmedewerkers ook werken.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op de Topics pagina van Computable.
This entry was posted on Vrijdag 26 September 2008